ARKEOLOG SKREV EN BOK OM SITT YRKESLIV
Arkeologen Inger Zachrisson har skrivit boken Gränsland : Mitt arkeologiska liv (2016).
Ord&visor förlag. Boken
är 22 x 28, 5 cm stor i färg, 114 sidor med 92 fotografier/illustrationer.
Snyggt formgivet av Inger Kåberg.
Läsa mer: Thomasson, Lars 2010-10-01. (Recension). Sameforskare
sätter punkt. NSD (sid 23)
Lyssna mer: Kejonen, Olle 2016-101-10. Nu knyter hon ihop säcken. Sameradion & SVT Sápmi.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2327&artikel=6535836
Lyssna mer: Kejonen, Olle 2016-101-10. Nu knyter hon ihop säcken. Sameradion & SVT Sápmi.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2327&artikel=6535836
Inger Zachrisson blev förvånad när hon fick ett
stipendium från Torsten Jankes minnesfond av Kungl. Gustaf Adolfs Akademien.
Hon skriver:
”Jag trodde inte att jag under min livstid skulle få
uppleva ett sådant erkännande från det akademiska Sverige, Prispengarna är
grundplåten till tryckningen av Mitt
arkeologiska liv.”
Det gjorde hon rätt i! Boken är intressant,
lättläst, spännande och avslöjande. Läsekretsen är arkeologer, de som är
intresserade av samisk historia och den som är nyfiken på alla intriger inom
den akademiska världen. Många avslöjande om vad som egentligen hände.
Att Zachrisson inte trodde på att hon skulle få ett
erkännande från den akademiska världen var att hon ifrågasatte äldre fynd om de
verkligen var skandinaviska, utan samiska. De främsta kritikerna var
arkeologerna Evert Baudou och Per Ramqvist på den svenska sidan, pkus nårga
norska historiker.
Zachrisson intresse för arkeologi om samisk historia vaknade då hon arbetade på Västerbottens museum då hon grävde ut en samisk björngrav, tillsammans med osteologen Elisabeth Iregren. Mörträskfyndet från en samisk offerplats kom att bli Zachrissons avhandling, tillsammans med sin man Sune besökte de samiska offerplatser runt i Lappland. Hon for till museet i Novgorod i Sovjetunionen för titta på liknande föremål som man har funnit på de samiska offerplatserna. Avhandlingen skulle ha getts ut på Uppsala universitet, men kom att ge ut på Umeå universitet med hjälp av Evert Baudou.
Aha-upplevelse och igenkännande ledde till ett samiskt gravfält där renskötare låg begravda. 1979 visade lokalhistorikern Bertil Eriksson från Storholm i Lappland ett bältesbeslag för Inger Zachrisson som ritade av beslaget. I källaren på Statens historiska museum drog hon ut lådan med fynden från Vivallen i Härjedalen och kände igen föremålen från samiska offerplatser. ”Gravarna på Vivallen måste helt enkelt vara samiska!”. skrev hon i boken.
Zachrisson intresse för arkeologi om samisk historia vaknade då hon arbetade på Västerbottens museum då hon grävde ut en samisk björngrav, tillsammans med osteologen Elisabeth Iregren. Mörträskfyndet från en samisk offerplats kom att bli Zachrissons avhandling, tillsammans med sin man Sune besökte de samiska offerplatser runt i Lappland. Hon for till museet i Novgorod i Sovjetunionen för titta på liknande föremål som man har funnit på de samiska offerplatserna. Avhandlingen skulle ha getts ut på Uppsala universitet, men kom att ge ut på Umeå universitet med hjälp av Evert Baudou.
Aha-upplevelse och igenkännande ledde till ett samiskt gravfält där renskötare låg begravda. 1979 visade lokalhistorikern Bertil Eriksson från Storholm i Lappland ett bältesbeslag för Inger Zachrisson som ritade av beslaget. I källaren på Statens historiska museum drog hon ut lådan med fynden från Vivallen i Härjedalen och kände igen föremålen från samiska offerplatser. ”Gravarna på Vivallen måste helt enkelt vara samiska!”. skrev hon i boken.
Evert Baudou
har den teorin att gränsen mellan samer och skandinaver gick i norra Jämtland
och norra Ångermanland från 1000 f. Kr till nutid. Han och en arkeologistudent
hade varit en vecka vid Vivallen för att leta efter boplatsen men misslyckades.
Han avrådde Inger Zachrisson att leta efter boplatsen. Hon och hennes team
lyssnade inte på Baudou utan var en av de första arkeologerna att använda
georadar. De fann två härdar (eldstäder) från två kåtor och en avlång
fördjupning som visades vara en grav. Det blev ett stort genomslag i media. I
boken tolkar Zachrisson att kåtorna är en renägares familjs viste, som
generation efter generation begravde sina döda från 800-talet till 1200-talet.
Tamrenskötseln fanns redan på 800-talet i Härjedalen. Sedan kom Inger
Zachrisson och Evert Baudou stå på olika sidor vid ”Härjedalsmålet”, hon på
samernas sida och han på markägarnas. Per Ramqvists utlåtande om Zachrissons
ansökan om projektet ”Möten om gränsland” ledde till att ansökan avslogs.
Zachrsisson överklagade med motivering att Ramqvist var partisk ledde till att
hon fick ett positivt besked.
Zachrisson tar även upp hur hon blev arkeolog,
kvinnliga arkeologer, redaktör för Historiska
Nyheter, då hennes texter om samer på utställningen på Historiska museet
ändrades till ”fångsfolk i norr”, då hon som kurir med dyrbara föremål flyg
till andra museer i Europa och mycket mer.
FINLAND
LÅG I HÄRJEDALEN
Eller, snarare att Härdalar var en del av Finland.
Eller, snarare att Härdalar var en del av Finland.
Arkeologen Inger Zachrisson och etnologen Ingvar
Svenberg är orsaken till mitt eget intresse av samer. Jag är ju uppvuxen i
Surahammar och där finns en sägen (Grau 1754/1904) att Suraborgen och Olberga
(Olofbärga – där Olof härbärgade) har en anknytning till norske vikingakungen
Olov Haraldsson, senare Olof den helige. I boken Möten i gränsland tar Zachrisson upp att Olof kom i strid med
”finländarna” (samerna) i ”Härdalen” i Härjedalen.
I Gränsland :
Mitt arkeologiska liv tar Zachrisson upp att Vivallen uppstod som en
renskötarfamiljs viste mellan ca 800-1200-talet. Man kan säga att
renskötarfamiljen bodde i Finland (samernas land). Flera
finska språkforskare menar att Olof Haraldsson tredje strid vid Härdal mot
finnländarna skedde vid Hirdal, Ingå socken, i västra Nyland.
På 1000-talet pratade man finska i sydvästra
Finland. Något fornnordiskt Härdal fanns inte i Finland. Dödsstöten för att
Härdal inte låg Finland kommer från den finska språkforskaren, Johan Schalin, i
artikeln ”Scandinavian-Finnish Language Contact in the Viking Age in the Light
of Borrowed Names” från boken Fibula,
Fabula, Fact. The Viking Age in Finland (2014) där han skriver:
The
first mention of Ingå´s Hirdal is from 1540, Hijrendaall. . .The name is thus
not phonologically consistent with ON Herdalar.
Exakt ljudlikt är ju däremot Herdal på Olaus Magnus “Carta
marina” från 1539.
En vikingatida
norsk skald, i det här fallet Sigvat Thordarson (ca 995 - ca 1045), skulle
aldrig benämna en finsktalande person som “finnländare”, utan som “kvän” och
bodde i Kvänland. Thordarson som tidvis bodde i Olof Haraldsson hem i Trondheim
visste mycket väl att Härdalar låg på andra sidan fjället.
Läsa mer: Grau,
Olof 1904. Beskrifning öfver Wästmanland
1754. VLT
Fredriksson, Yngve 1997. Tusenårig rastplats i Sura. Jouni Tervalampi undersöker berättelserna om Olof Haraldsson. Vestmanland Läns Tidning, Lördagen den 2 augusti 1997. (s.20)
Fredriksson, Yngve 1997. Tusenårig rastplats i Sura. Jouni Tervalampi undersöker berättelserna om Olof Haraldsson. Vestmanland Läns Tidning, Lördagen den 2 augusti 1997. (s.20)
VIKINGATIDA-TIDIG
MEDELTIDA SKELETT FRÅN SAMISKA RENSKÖTARE SKA DNA-UNDERSÖKAS
Flera skelett från Vivallen i Härjedalen ska
dna-undersökas i det stora Atlasprojektet.
Läsa mer: Zachrisson, Inger 2016.
Gränsland : Mitt arkeologiska liv . Ord&visor förlag. (s.
101)
SAMERNAS
HISTORIA PÅ TV
UR håller på att göra en TV-serie i tre delar om
”Historien om Sápmi”.
Läsa mer: Zachrisson, Inger 2016.
Gränsland : Mitt arkeologiska liv . Ord&visor förlag. (s.
101)
FORSKA
OM SAMER: Enskilt arkiv: Inger Zachrisson, samisk arkeologi.
2011 skänkte arkeologen Inger Zachrisson 20 A4
pärmar till ATA hos Vitterhetsakademin i Stockholm (Storgatan 41).
I boken Gränsland
: Mitt arkeologiska liv (2016) har Inger Zachrisson en detaljrik
förteckning över hennes publicerade verk. (106-112)
SAMISKT
SKIDMODE PÅ 600-700-TALET
Ett samiskt skidmode tycks ha funnits i
Västerdalarna, Hedmark och upp till Jämtland. Öjeskidan från Malungs socken i
Dalarna har daterats till 600-700-talet och då var det bara samer som bodde i
Malungstrakten. Det skulle dröja århundraden innan bönderna trängde sig in i
samernas område.
Ytterligare två skidor av samma typ och ålder är kända: Lövbergaskidan från Ströms socken i Jämtland och Kvebergskidan från Alvdal, Hedmarks fylke, i Norge.
Ytterligare två skidor av samma typ och ålder är kända: Lövbergaskidan från Ströms socken i Jämtland och Kvebergskidan från Alvdal, Hedmarks fylke, i Norge.
Läsa mer: Wehlin, Joakim 2015. En vendeltida skida
från Vålberget i Malung. Skinnarebygd
2015
SAMER - MASSFÅNGST AV RENAR
Ruseformete massefangstanlegg for
villrein i nordre Hedmark – samiske eller norrøne tradisjoner? Av Hilde Rigmor
Amundsen og Kristin Os
http://niku.no/filestore/By_og_samfunn/Samfunn_og_forvaltning/Bilder/Heimen-2015-1-5_Amundsen_Os.pdf
SAMISK
HISTORIA SMÄLTER FRAM VID RÅDARNAS HEM – JOTUNHEIM
Jotunheim betyder ”Jättarnas hem” och det var där
någon av de samiska rådarna bodde. Bland annat har samiska pilar för
vildrensjakt och gaffelformiga pilar för att träffa renarnas helsenorna smultit
fram.
Läsa mer: Björnstad, Lasse 2016-09-20. Her
har nordmenn jaktet på rein i minst 6000 år. Vi ble med arkeologene for å finne
spor etter de gamle jegerne. Forskning.no
En märklig avhandling där om de farmsmälta
föremålen, där inte ett ord att det skulle vara samiska föremål.
Out of the Ice: Glacial Archaeology in central Norway
Callanan, Martin
Norges
teknisk-naturvitenskapelige universitet, Det humanistiske fakultet, Institutt
for historiske studier.
2014
(Engelska)Doktorsavhandling, sammanläggning (Övrigt vetenskapligt) pdf
SPÅR EFTER EN VIKINGATIDA SAMISKA JÄGARE
Läsa mer: Eklund, Nils
2016-09-19. Tusenåriga arkeologiska fynd
smälter fram. Sveriges Radio.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6513008
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6513008
FÖRELÄSNINGAR OM SAMISK HISTORIA
Fick ett tips av Sven Hallerdal att några föreläsningar om samisk
historia från Släktforskardagarna i Umeå blev inspelade av Kunskapskanalen och
går att se som video på nätet, bland berättar etnologen Ingvar Svanber om ”En
samisk befolkning i Mellansverige”, Gudrun Norstedt om ”Lappskattelanden och
deras innehavare” och Elisabeth Engberg om ”Släktforska med ett samiskt
perspektiv”.
SAMER - UTGRÄVNINGAR VID SILBOJOKK
Lindgren,
Åsa 2016-08-26. Fältdagbok Silbojokk 2016 – tredje veckan. Norrbottens museum. https://norrbottensmuseumarkeologi.wordpress.com/2016/07/08/faltdagbok-silbojokk-2016-andra-veckan/
INGA SAMISKA LÄMNINGAR VID FORNMINNESINVENTERING I
VÄSTMANLAND
Sommaren
2014 utbröt en brand i Västmanland som senare utvecklades Sveriges största
skogsbrand under modern tid. Hösten 2015, våren 2016 och augusti 2016
inventerades området.
När första presentationen av inventeringen ”På spaning efter svunna landskap – i brand områdets spår” av inventerarna Anette Färjare, Anna Ulfhjelm och Roger Wikell på Västmanlands Läns Museum i Västerås, 24 september 2014, sade Roger Wikell;
- Vi har
sett efter hällmålningar, stensättningar och samiska lämningar men inte hittat
något..
Själv
(Jouni Tervalampi) är jag inte så förvånad då de kända samiska lederna gick
efter de dåtida större vägarna. Endast ett känt samisk viste låg i Västervåla
socken då ett samepar gifte sig i Västervåla kyrka 1709.
SAME SOM MORGONGÅVA VID DET DANSK-TYSKA BRÖLLOPET
1478
Läsa mer Ericson, Peter
2016-09-29. När slottsherrar och -fruar ”ägde” samer. Den 6 sep
1478.. Hertig Albrecht fick en jämtlandssame i gåva.
SYDDA SAMISKA BÅTAR I BOK
Arkeologen
Christer Westerdahl tar upp i boken Norrlandsleden
III (2014) hur samer sydda sina båtar och att det fanns en kustsamisk
kultur i Östersjön.
Läsa
mer: Westerdahl, Christer 2014. Norrlandsleden
III. Båtdokgruppen (s.187, 188, 192-198, 216)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar